Świece zapłonowe – czyścić czy wymieniać?

świece zapłonowe

Każdy układ zapłonowy obok generujących napięcie cewek posiada również świece, będące jego ostatnim elementem. Będące ich nieodłącznymi częściami elektrody wytwarzają iskry odpowiedzialne za zapłon cylindrów. Tym samym sprawność tych elementów jest kluczowa dla działania silnika. Co robić, kiedy świece odmawiają posłuszeństwa? Kiedy należy je wymienić, a kiedy można zdecydować się na regenerację w postaci oczyszczenia świec?

Skuteczne czyszczenie świec zapłonowych

Zmienne obroty silnika, problemy przy jego uruchamianiu, czy też wzmożone spalanie paliwa to oznaki, że układ zapłonowy nie jest w pełni sprawny. Najczęściej problem tkwi w świecach, które mogą ulec awarii, zużyciu lub też zabrudzeniu. Dowolny osad może sprawiać, iż świece nie generują odpowiedniej iskry. Najczęściej problem dotyczy sadzy lub nalotu z popiołu, często powstającego z powodu niskiej jakości paliwa. Ponadto, świece zapłonowe odmawiają posłuszeństwa, gdy osadza się na nich olej silnikowy.

Ażeby oczyścić świecę, należy ją wyjąć, a następnie przetrzeć szorstką gąbką lub też specjalistyczną szczotką drucianą. Można również skorzystać z preparatu czyszczącego, choć niekoniecznie poradzi on sobie z każdym zabrudzeniem. Kiedy świeca zostanie oczyszczona, należy skontrolować jej sprawność. Warto również skonsultować się z fachowcem, aby mieć pewność, że osad to jedyna przyczyna niesprawności świecy.

świece zapłonowe

Trzeba mieć również na uwadze, że o ile niewielki nalot czy odrobina tłuszczu na świecy to nic niezwykłego, o tyle większa ilość zanieczyszczeń prawdopodobnie oznacza nieszczelność w którymś z układów. Tym samym oczyszczenie świecy nie do końca rozwiązuje problem.

Kiedy niezbędna jest wymiana?

Niestety nie zawsze czyszczenie świec zapłonowych okazuje się wystarczające. Co więcej, nie brakuje specjalistów twierdzących, iż każda niesprawność świecy zapłonowej determinuje konieczność jej wymiany. Z pewnością zakup nowej świecy jest konieczny w przypadku defektu dotyczącego konstrukcji elementu. Mowa tu np. o wygięciu elektrod czy też nieprawidłowej wielkości szczeliny między nimi. W wielu przypadkach defekty widać gołym okiem, jeżeli porówna się używaną świecę z nową. Natomiast czasami świeca zapłonowa na pozór wygląda dobrze, jednak nie działa tak, jak należy.

Wymiana świec zapłonowych jest zwykle konieczna po przejechaniu 30-40 tys. kilometrów. Jeżeli mają one taki przebieg, rozważanie czyszczenia nie ma najmniejszego sensu. Warto podkreślić, że świece zapłonowe są relatywnie tanie, gdyż modele całkiem wysokiej jakości można kupić już za ok. 30-40 zł.