Rodzaje kotew stosowanych w górnictwie

kotwy

Jedną z najważniejszych rzeczy w górnictwie jest bezpieczeństwo pracujących pod ziemią ludzi. Szczególnie niebezpieczne są wszelkie zapadnięcia tuneli, dlatego też ich odpowiednia ochrona to kluczowa sprawa przy prowadzeniu prac wydobywczych. Stosuje się w tym celu różne technologie, które coraz częściej sięgają po niepozorne na pierwszy rzut oka, ale niezwykle istotne elementy, jakimi są kotwy. Pod ziemią stosowane są różne rodzaje kotew górniczych, wśród których wyróżniają się kotwy wklejane oraz kotwy strunowe.

Kotwy wklejane

Kotwy wklejane występują w kilku rodzajach, różniących się między innymi kształtem żerdzi oraz mocowaniem nakrętki. W skład każdego zestawu wchodzi żerdź, kwadratowa, okrągła lub trójkątna podkładka oraz nakrętka. Niektóre odmiany posiadają dodatkowe podkładki, a także tuleje upodatniające, dzięki czemu można je dokładnie dopasować do specyficznych warunków pracy. Przy wyborze kotew jest oczywiście możliwość określenia długości żerdzi oraz jej grubości. Długości zaczynają się od kilkudziesięciu centymetrów a kończą na ponad 3 metrach, natomiast typowe średnice to 18, 20 oraz 22 mm. Ze względu na swoje właściwości kotwy wklejane są stosowane w podziemnych wyrobiskach, do wzmocnienia i obudowy korytarzy posiadających łukowy lub prostokątny profil poprzeczny.

kotwy

Kotwy strunowe

W zabezpieczaniu podziemnych korytarzy często są także stosowane kotwy strunowe. Ta kotew górnicza ma nieco inną budowę niż prezentowana wcześniej kotwa wklejana. Jej głowicę stanowi bowiem gwintowana tuleja, do której przymocowuje się kilka stalowych prętów. Pręty te wykonuje się ze stali sprężynowej, co zapewnia odpowiednią wytrzymałość całego elementu. Mocowanie takich kotew odbywa się przy użyciu mieszanin cementowych, żywic syntetycznych albo ładunków klejowych. Przy nich również stosuje się nakrętki oraz podkładki kształtowe, a dodatkowo przewody lub rurki odpowietrzające. Przy pomocy kotw wklejanych można zabezpieczać górotwór w obrębie korytarzy i wyrobisk eksploatacyjnych, wzmacniać podziemne skrzyżowania oraz poprawiać stateczność skał stropowych.