Jak szybko i łatwo odnowić podpis elektroniczny w KIR?

odnowienie podpisu elektronicznego

Podpis elektroniczny to obecnie coraz popularniejszy sposób identyfikacji podmiotów przesyłających dokumenty drogą elektroniczną, który zapewnia autentyczność oraz sprawia, że dokument podpisany w formie elektronicznej ma takie same skutki prawne jak dokument podpisany w wersji papierowej. Każdy podmiot posiadający certyfikowany podpis elektroniczny od KIR (Szafir) musi dokonywać w określonym czasie odnowienia swojego certyfikatu. Podpowiadamy, jak to szybko i sprawnie to zrobić.


Zwykły i kwalifikowany

Istnieją dwa podstawowe rodzaje podpisu elektronicznego. Pierwszy to zwykły podpis elektroniczny, który nie posiada certyfikatu kwalifikowanego, jest zazwyczaj darmowy i używa się go np. w korespondencji mailowej. Zwykły podpis elektroniczny nie gwarantuje jednak bezpieczeństwa danych osobowych. Drugi rodzaj to bezpieczny podpis elektroniczny posiadający certyfikat kwalifikowany, z którego korzysta m.in. administracja publiczna w procesie przesyłania dokumentów. Kwalifikowany podpis elektroniczny to rozwiązanie, które gwarantuje bezpieczeństwo danych osobowych.


Odnowienie podpisu elektronicznego

Kwalifikowany podpis elektroniczny znacznie ułatwia codzienne życie, eliminują konieczność wizyty w wielu urzędach i instytucjach państwowych. Jednak certyfikat podpisu elektronicznego wymaga systematycznego odnowienia, co zapewnia ciągłość skutków prawnych dokumentów opatrzonych takim podpisem. Odnowienie podpisu elektronicznego zleca się instytucji wydającej certyfikat, w tym przypadku Krajowej Izbie rozliczeniowej (Szafir).

Odnowienie podpisu elektronicznego można zlecić drogą online na stronie internetowej KIR. Warto to zrobić przed wygaśnięciem posiadanego certyfikatu kwalifikowanego. Należy wówczas wysłać zamówienie w wersji elektronicznej opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym. W ciągu 3 dni roboczych, po potwierdzeniu prawidłowości otrzymanych dokumentów, KIR wysyła na adres podany w zamówieniu informację o tym, jak odnowić certyfikat na posiadanej karcie. Po wykonaniu wszystkich podanych w wiadomości czynności subskrybent otrzyma w ciągu 5 dni wiadomość e-mail z informacja o przygotowanym certyfikacie i sposobie jego zapisania na swojej karcie. Ostatnim etapem odnowienia podpisu elektronicznego jest dokonanie płatności na podstawie faktury przesłanej przez KIR na konto podane w otrzymanym dokumencie.


Wygoda i bezpieczeństwo

Elektroniczny podpis staje się coraz popularniejszy wśród Polaków ze względu przede wszystkim na wygodę użytkowania oraz bezpieczeństwo danych, jaki oferuje. Pozwala on na zaoszczędzenie mnóstwa czasu i energii, które należało by poświęcić na stanie w długich kolejkach w urzędach. Zarówno zamówienie, jak i odnowienie certyfikatu podpisu elektronicznego jest bardzo łatwe i można to zrobić z poziomu własnego komputera osobistego.